Informacja o stacjonarnych jednolitych studiach magisterskich na kierunku matematyka
na Uniwersytecie Jagiellońskim
(dawniej: dzienne studia magisterskie)


Informacje ogólne

Zgodnie z obowiązkowo odgórnie wprowadzonym na studiach matematycznych w Polsce systemem "3+2", studia matematyczne na UJ kończące się uzyskaniem tytułu magistra matematyki od roku 2007 są dwuczęściowe. Praktycznie jednak niewiele się zmieniło i po 5 latach studiów student otrzymuje wykształcenie takie same, jak w dotychczas prowadzonych jednolitych pięcioletnich studiach magisterskich. Pierwsze trzy lata (studia I stopnia) to ogólne przygotowanie matematyczne studenta na wysokim poziomie, tak, by pod koniec tych studiów mógł on świadomie wybrać specjalizację, którą będzie realizował na studiach II stopnia. Na studiach II stopnia studenci mogą wybrać jedną z sześciu specjalności: teoretyczna, nauczycielska, stosowana, finansowa, komputerowa, ogólna. Studia na specjalności teoretycznej przygotowują do przyszłej pracy naukowej; absolwenci tej sekcji zazwyczaj kontynuują naukę na studiach doktoranckich na UJ lub pracują na krakowskich wyższych uczelniach. Studenci sekcji nauczycielskiej przygotowywani są do nauczania w szkole, przede wszystkim w liceach i gimnazjach. Studenci sekcji stosowanej przygotowywani są do pracy, w której mogą praktycznie stosować wyższą matematykę. Studia na sekcji finansowej przygotowują do pracy w finansach, bankowości, z odpowiednim wykorzystaniem zaawansowanej matematyki. Studia na sekcji matematyki obliczeniowej przygotowują przede wszystkim do pracy naukowej w dziedzinach matematyki, w których coraz aktywniej wykorzystywane są komputery. Specjalność ogólna na studiach II stopnia przeznaczona jest dla tych absolwentów studiów I stopnia w szkołach zawodowych, którzy za względu na konieczność nadrobienia dużej ilości materiału mogą mieć kłopoty ze zrealizowaniem na studiach II stopnia zarówno obowiązkowego ogólnego materiału matematycznego (który na UJ realizowany jest podczas pierwszych trzech lat studiów pięcioletnich czy też, po zmianie systemu, na studiach I stopnia) jak i przedmiotów związanych z wybraną szczegółową specjalnością.

Na studiach I stopnia prowadzone są tylko trzy specjalności: ogólna, teoretyczna i komputerowa - dlatego że przed ostatecznym dokonaniem wyboru specjalności należy uzyskać w miarę wszechstronne i podstawowe wykształcenie matematyczne, nadto studenci powinni mieć wystarczająco dużo czasu, by stwierdzić, które działy matematyki najbardziej ich interesują i świadomie, w przemyślany sposób wybrać ostateczną specjalizację. W wielu przypadkach trudno wybrać specjalizację gdy się o niej niewiele wie poza znajomością nazwy. Specjalność teoretyczna, w porównaniu z ogólną, różni się tym, że zajęcia (wg tej samej siatki godzin) prowadzone są w sposób bardziej zaawansowany. Na specjalności komputerowej zajęcia prowadzone są przy większym zastosowaniu metod komputerowych, ponadto obowiązuje tam trochę inna siatka godzin (ukierunkowana na pewne inne przedmioty).

Program studiów jest tak skonstruowany, by po ukończeniu studiów I stopnia na UJ ich absolwent mógł na studiach II stopnia bezproblemowo realizować przedmioty związane ze specjalizacją i bez konieczności nadrabiania ogólnych przedmiotów matematycznych, realizowanych u nas na studiach I stopnia.

Studia II stopnia są tak zorganizowane, że pozwalają, w ramach wybranej specjalności, na dodatkowe rozszerzenia programowe; z możliwości tej korzysta wielu studentów. Na przykład, studenci specjalności nienauczycielskich często dodatkowo zaliczają przedmioty, dzięki którym mogą uzyskać uprawnienia do nauczania matematyki w szkole. Prowadzony jest specjalny blok przedmiotów związanych z informatyką i komputerami. Można dodatkowo uczęszczać na specjalistyczne wykłady monograficzne.

Na ogromnej większości kierunków studiów student zaliczyć musi liczne przedmioty często dalekie od wybranego kierunku, a także jego zainteresowań. Na studiach matematycznych na UJ jest inaczej. Przedmiotów niematematycznych prawie nie ma, ograniczone one są do niezbędnego minimum. Oczywiście, osoby chętne mogą na rozmaite niematematyczne zajęcia uczęszczać nadprogramowo.

Bardzo ważnym jest, że materiał na studiach matematycznych na UJ zaczyna się praktycznie od zera, bazując na naprawdę niewielkim przygotowa niu ze szkoły średniej. Z drugiej strony jednak, pierwsze miesiące studiów wymagają koncentracji i autentycznie solidnej pracy, gdyż ewentualne zaległości z tego okresu mogą okazać się niezwykle trudne do nadrobienia. Dla osób zainteresowanych matematyką studia te są w pewnym sensie wymarzone, choć może się okazać, że matematyka na studiach różni się nieco od wcześniejszych o niej wyobrażeń.

Tak na studia I stopnia, jak na studia II stopnia, rekrutacje jest wspólna na wszystkie specjalności. Na studiach I stopnia studenci specjalności komputerowej rozpoczynają od razu studia wg trochę innego programu, ale do końca I semestru zmiana jest praktycznie bezproblemowa. Wstępny wybór między specjalnością ogólną a teoretyczną następuje po I semestrze, i tu jednak możliwe są późniejsze zmiany, do początku II roku absolutnie bezproblemowe. Na studiach II stopnia student studiuje od razu wg indywidualnego programu, związanego ze specjalnością (w przypadku absolwentów studiów I stopnia matematyki na UJ, program ten przeważnie przygotowany jest już pod koniec studiów I stopnia) - i tu jednak możliwe są przeniesienia na inną specjalność, zwłaszcza w pierwszym semestrze.

Instytut Matematyki UJ może się poszczycić znakomitą kadrą naukowo-dydaktyczną. Obecnie w Instytucie Matematyki pracuje aż 18 osób z tytułem naukowym profesora nauk matematycznych. Wśród wykładających są uczeni światowego formatu, młodzi matematycy o imponujących osiągnięciach, autorzy prac publikowanych w międzynarodowej rangi znakomitych czasopismach. Zajęcia ze studentami prowadzą autorzy znakomitych monografii, podręczników i książek popularnonaukowych, laureaci prestiżowych nagród za osiągnięcia naukowe, popularnonaukowe i dydaktyczne. Studiując matematykę na UJ, można się spotykać regularnie na sali wykładowej z osobami, pełniącymi ważne funkcje w matematycznych i akademickich organizacjach i instytucjach. Nie można pominąć satysfakcji ze studiów na najstarszej polskiej uczelni; dyplom Uniwersytetu Jagiellońskiego jest uznawany na całym świecie.

Czy wiesz, że ...

  • spośród dziewięciu Prezesów Polskiego Towarzystwa Matematycznego (w latach 1980-2006) aż trzech to profesorzy z Instytutu Matematyki UJ; od dawna w kilkuosobowym Zarządzie Głównym Towarzystwa zawsze jest co najmniej jeden matematyk z UJ, zazwyczaj jest ich paru.
  • studenci matematyki stanowią tylko 2% studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, ale corocznie spośród stypendiów Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, przyznawanych najlepszym studentom w Polsce, około 20% stypendiów na UJ przyznawanych jest studentom matematyki
  • pracownicy i doktoranci Instytutu Matematyki UJ rocznie publikują około 100 prac naukowych, wydawanych w prestiżowych międzynarodowych czasopismach
  • wielu studentów matematyki UJ wyjeżdża na atrakcyjne kilkumiesięczne stypendia zagraniczne
  • studenci starszych lat i absolwenci matematyki regularnie otrzymują prestiżowe wyróżnienia, takie jak nagrody w ogólnopolskim konkursie na najlepsze matematyczne prace studenckie, stypendia Fundacji Nauki Polskiej
  • w ostatnich latach studenci matematyki corocznie osiagają liczne sukcesy w międzynarodowych zawodach matematycznych oraz w międzynarodowych zawodach w programowaniu zespołowym
  • w międzynarodowej drużynowej Studenckiej Olimpiadzie Matematycznej w roku 2003 w Iranie polska ekipa zajeła drugie miejsce - w skład pięcioosobowej drużyny wchodziło trzech studentów UJ
  • w roku 2006 na międzynarodowych zawodach matematycznych dla całego świata reprezentacja UJ zajęła pierwsze miejsce
  • w roku 2004 na międzynarodowych zawodach matematycznych dla całego świata reprezentacja UJ zajęła drugie miejsce; w konkurencji indywidualnej jednym ze zdobywców dwóch równorzędnych pierwszych miejsc był student matematyki UJ
  • istnieją cenne i ważne nagrody, przyznawane wyłącznie studentom i doktorantom matematyki UJ
  • w roku akademickim 2005/2006 będą zorganizowane specjalne atrakcje dla studentów I roku matematyki; w szczególności, zwiedzanie muzeum uniwersyteckiego w Collegium Maius (królewskie insygnia; instrumenty astronomiczne z czasów Kopernika; sala, w której odbywają się najważniejsze uroczystości na UJ; wspaniałe pamiątki z okresu ponad 6 wieków; Oskar Andrzeja Wajdy); specjalne wykłady dla studentów I roku, wygłaszane przez słynnych w Polsce i na świecie profesorów Instytutu Matematyki UJ
  • w Instytucie Matematyki UJ prężnie działa ponad stuletnie Koło Matematyków Studentów UJ, prowadzące bogatą i niezwykle atrakcyjną działalność naukową, towarzyską i turystyczną
  • absolwenci matematyki UJ pracują na różnych, ważnych i prestiżowych stanowiskach, niekoniecznie bezpośrednio związanych z matematyką. Nasi absolwenci zajmowali i zajmują obecnie ważne, w tym kierownicze stanowiska w biurach maklerskich, bankach, rozmaitych firmach, we władzach samorządowych. Wielu naszych absolwentów jest, mimo młodego wieku, dyrektorami i wicedyrektorami szkół.
  • niedawno kierownictwo poważnej firmy z Warszawy poszukiwało do pracy absolwenta matematyki finansowej lub stosowanej i zależało mu na absolwencie UJ; proponowano "na początek" pensję 8000 złotych miesięcznie
  • obecnie wiele osób i firm, chcąc zatrudnić nowego pracownika znającego odpowiednio matematykę, interesuje się przede wszystkim absolwentami kierunku "matematyka" na uniwersytecie - ze względu na to, że te właśnie studia, jak mało które, przygotowują do samodzielnego, twórczego i logicznego myślenia.
Pytania i odpowiedzi:

Czy studia matematyczne są trudne?

Na pewno nie są łatwe, ale nie ma chyba studiów łatwych. Studia matematyczne wymagają od studenta zdolności matematycznych i pracy. Zajęć na uczelni jest znacznie mniej niż na wielu innych kierunkach, ale uczęszczaniu na zajęcia musi towarzyszyć samodzielna praca i staranne, na bieżąco, analizowanie wykładanego materiału.

Czy to prawda, że wiele osób odpada już na I roku?

W przypadku wielu roczników studenckich liczba osób kończących pierwszy rok matematyki była znacznie mniejsza, niż liczba przyjętych, ale nie zawsze - zdarzało się, że prawie wszyscy przyjęci na studia zaliczali I rok. Należy przy tym jednak podkreślić, że później powtarzanie roku zdarza się niezwykle rzadko; zazwyczaj, gdy ktoś zaliczy I rok, kończy studia w terminie. Warto też zaznaczyć, że często zdarzają się przypadki, że osoby, którym nie powiodło się na I roku matematyki rozpoczynają te studia ponownie rok później i są zazwyczaj dobrymi albo bardzo dobrymi studentami, otrzymują nagrody za wyniki w nauce. Jest nawet kilku doktorów nauk matematycznych, którzy powtarzali I rok!
W roku 2001/2002 został zmodyfikowany nowy program studiów, a jednym z jego podstawowych celów jest umożliwienie łatwiejszej adaptacji na I roku tym absolwentom szkół średnich, którzy zostali w szkołach słabiej przygotowani.

Czy słaby wynik na maturze lub egzaminie wstępnym oznacza niewielkie szanse na ukończenie studiów?

Nic podobnego! Egzamin wstępny jest pewnego rodzaju loterią, jego wynik zależy w dużej mierze od dyspozycji zdającego w konkretnym dniu, wchodzą też w grę nerwy, mogą zaskoczyć niestandardowe, nie spotykane w szkole pytania... Na maturze też dużą rolę grają nerwy i komuś może zdarzyć się "słabszy dzień"... Dopiero studia matematyczne naprawdę weryfikują kandydatów. Jest wiele osób, które ukończyły studia z bardzo dobrymi wynikami, mimo, że egzamin wstępny w ich przypadku wypadł słabo.

Czy osoby, którym nie powiodło się w Olimpiadzie Matematycznej, powinny zrezygnować z podejmowania studiów matematycznych?

Absolutnie nie! Ci, którzy mają na koncie sukcesy w Olimpiadzie Matematycznej, są zazwyczaj bardzo dobrymi studentami. Ale ta implikacja jest prawdziwa "tylko w jedną stronę". Jest bardzo wielu znakomitych studentów matematyki, którzy albo nie startowali w ogóle w Olimpiadzie, albo startowali bez powodzenia. Studia matematyczne różnią się od zawodów olimpijskich.

Jak to jest że studia są trzyletnie a nie pięcioletnie?

Jest to związane z obowiązkowo, odgórnie wprowadzonym systemem "3+2". Ale w przypadku UJ praktycznie prawie nic się nie zmieniło. Realizowany jest taki sam program, tyle, że w dwóch częściach.

Nie ma na studiach pierwszego stopnia specjalności zastosowań, finansowej, nauczycielskiej... Czy będzie można ją w tej sytuacji zrealizować na studiach II stopnia?

Oczywiście, jak najbardziej! Także w programie pięcioletnim pierwsze trzy lata były poświęcone ogólnemu przygotowaniu matematycznemu. Przeważająca większość studentów dopiero po dokładniejszym zapoznaniu się z podstawowymi dziedzinami matematyki będzie mogła wiedzieć, jaka specjalność naprawdę najbardziej im odpowiada. Specjalizacja następowała na szóstym semestrze, i program tego semestru różnił się praktycznie nieznacznie. Teraz też tak będzie - w ostatnim semestrze studiów trzyletnich pewne przedmioty będą do wyboru, właśnie pod kątem specjalności na studiach II stopnia.

Czy nie lepiej byłoby realizować specjalność zastosowań od samego początku?

Nie; chcąc zrealizować program porządnie i przygotować się do zaawansowanych działów związanych z zastosowaniami, trzeba na początku poznać podstawy wyższej matematyki, wspólne dla wszystkich. Oto przykład. Podstawową rzeczą dla zastosowań i matematyki finansowej jest rachunek prawdopodobieństwa; by go realizować na poziomie wyższym niż absolutnie elementarny, trzeba znać odpowiednio teorię miary,  która z kolei jest częścią zaawansowanej analizy matematycznej. By natomiast realizować analizę, trzeba nauczyć się wcześniej dobrze analizy jednej zmiennej, tzw. "wstępu do analizy"... Wstęp do analizy trwa przez cały pierwszy rok, na drugim zaczyna się analiza, a na trzecim rachunek prawdopodobieństwa. Poważniej na zastosowaniach można skupić się dopiero po odpowiednim przygotowaniu z rachunku prawdopodobieństwa... Ponadto, co będzie, jeśli po dwóch latach realizowania specjalności zastosowań okaże się, że to nie ta specjalność, którą student sobie wymarzył?

A co z ewentualną realizacją specjalności nauczycielskiej od początku?

To też nie jest optymalne rozwiązanie. Chcąc uczyć w szkole, trzeba wcześniej poznać materiał z odpowiednio wyższego punktu widzenia, nadto przygotować się do nauczania (chodzi o przygotowanie metodyczne i praktyki; przed odbywaniem tych praktyk należy się odpowiednio wyszkolić); tymczasem na to wszystko byłyby tylko 3 lata, po których absolwent miałby już otrzymać uprawnienia do nauczania! Ponadto, zgodnie z ustawą, absolwent studiów nauczycielskich I stopnia ma mieć uprawnienia do nauczania dwóch przedmiotów. Wtedy po prostu nie ma czasu na porządną realizację przedmiotów matematycznych.

Czy muszę ukończyć studia I stopnia by potem realizować studia II stopnia?

Tak. Jest to zdecydowanie sprecyzowane prawnie, nie ma innego wyjścia. Jednak  program studiów matematycznych na UJ jest tak ułożony, by "przejście między I i II stopniem" było jak najmniej kłopotliwe. Ponadto, jeśli komuś na III roku się nie powiedzie i będzie musiał powtarzać przedmiot, to Regulamin Studiów na UJ jest tak skonstruowany, że umożliwia studentom UJ realizację pewnych przedmiotów awansem i potem nadrobienie roku oraz uzyskanie tytułu magistra  sumarycznie w ciągu 5 lat.

Czy nie lepiej byłoby w tej sytuacji organizować studia pięcioletnie?

Na pewno lepiej byłoby, by taka możliwość pozostała. Tak uważali też nasi studenci. Rada Instytutu Matematyki UJ jednomyślnie wnioskowała, by na kierunku matematyka istniała możliwość (możliwość, a nie obowiązek) prowadzenia studiów pięcioletnich. Niestety, odgórne zarządzenia wykluczyły taką możliwość.

Czy mogę ukończyć studia I stopnia gdzie indziej i potem przyjść na UJ na studia II stopnia?

Oczywiście, serdecznie zapraszamy! Trzeba jednak koniecznie pamiętać, że na studiach dziennych I stopnia na UJ na kierunku matematyka program jest daleko bardziej zaawansowany niż na wielu spośród innych uczelni. Absolwenci szkół zawodowych na studiach II stopnia realizują obecnie bardzo wiele przedmiotów wraz ze studentami lat I-III, czyli (od roku 2007/08) studentami studiów I stopnia. Po prostu muszą zapoznać się z materiałem, którego na swoich studiach I stopnia nie mieli. Oczywiście, ile jest tego materiału, zależy w dużej mierze od tego, co i jak zrealizowali na studiach I stopnia, ale niemal w każdym przypadku studiów ukończonych poza UJ okaże się, że taki student będzie musiał umieścić w programie indywidualnym jakieś przedmioty, które jego koleżanki i koledzy po studiach na UJ już mieli. Z drugiej strony, pewnie z czegoś innego zostanie zwolniony... Na przykład, absolwent studiów I stopnia Uniwersytetu Warszawskiego,  na pewno prawie wszystko, co trzeba, będzie miał już zrealizowane, z kolei absolwenci szkół zawodowych zazwyczaj realizują u nas bardzo dużo materiału ze studentami lat I-III... Dlatego utworzona została na studiach II stopnia specjalność ogólna. Gdy okaże się, że materiału do zrealizowania jest bardzo dużo, można zrezygnować z konkretnej specjalności, uzyskanej być może na studiach I stopnia, i uzupełnić jedynie materiał z wyższej matematyki konieczny do uzyskania tytułu magistra. Oczywiście, można też realizować konkretną specjalność, wiele osób tak robiło. Teraz są z tym większe kłopoty, bo poprzednio studia II stopnia trwały 3 lata, teraz ustawowo nie mogą trwać dłużej niż dwa.

To jak jest wobec tego z tymi specjalnościami na studiach II stopnia? Czy można je wybrać dowolnie?

To będzie oceniane przy rekrutacji, w zależności od zrealizowanego na studiach I stopnia materiału. Praktycznie jednak dla absolwentów szkół zawodowych przeznaczone są specjalność nauczycielska (dla osób które ukończyły specjalność nauczycielską na studiach I stopnia) i ogólna.

A dla absolwentów studiów I stopnia na matematyce na UJ?

Ci przygotowani są do kontynuowania studiów na każdej specjalności. Istnieją jedynie pewne ograniczenia, dotyczące studentów o słabych wynikach, przy specjalnościach teoretycznej, finansowej i komputerowej.

W planach mam studia na UJ dopiero od II stopnia, co do I stopnia, waham się...

Na pewno znacznie lepiej będzie zacząć od razu od UJ. I ze względu na przygotowanie do finalnego etapu, i ze względu na to, że dwa lata na UJ to za mało, by poznać w pełni smak tych studiów i ich atmosferę...

Czym różnią się studia matematyczne na UJ od innych studiów matematycznych?

Różnic jest wiele. Można wspomnieć na przykład o wszechstronności; niejednokrotnie student po bliższym zapoznaniu się z matematyką wyższą stwierdzi na przykład, że mimo początkowej chęci bycia matematykiem stosowanym, woli jednak zostać teoretykiem. Studia na UJ umożliwiają podjęcie takiej decyzji dopiero po zapoznaniu się z podstawami matematyki wyższej; umożliwiają kształcenie w praktycznie każdym nurcie matematyki. Ponadto program studiów zawiera bogaty materiał matematyczny, znacznie bardziej obszerny, niż na wielu innych uczelniach. Matematyczna kadra naukowo-dydaktyczna na UJ nie ma nie tylko sobie równej, ale nawet porównywalnej, nie tylko w Małopolsce, ale na znacznie większym obszarze.
Warto też wspomnieć o perspektywach zatrudnienia - wielu pracodawców, chcąc zatrudnić matematyka, na pierwszym miejscu stawia właśnie absolwentów uniwersytetów, a w przypadku zatrudnienia w szkole - absolwentów uniwersytetów i uczelni pedagogicznych. Nasi absolwenci w pracy znakomicie się sprawdzają.

Czy podczas studiów trzeba wydawać dużo pieniędzy na podręczniki i skrypty?

Na studiach matematycznych w zasadzie wszystkiego, co jest potrzebne do egzaminu, student dowiaduje się na wykładach. Do egzaminów najlepiej przygotowywać się z własnych notatek. Podręczniki potrzebne są do ewentualnego rozszerzenia czy weryfikowania wiadomości, bardzo przydatne są też zbiory zadań, ale wszystkie je można wypożyczyć w bibliotece Instytutu Matematyki. Dopiero pod koniec studiów, podczas indywidualnej pracy, konieczne jest częstsze korzystanie z literatury, ale i tu z pomocą przychodzi biblioteka, a także pracownicy instytutu.

Czy to prawda, że na studiach matematycznych na UJ panuje wspaniała atmosfera?

Istotnie, wiele osób tak twierdzi. Mówi się o tym, że egzaminatorzy są nad wyraz życzliwi, choć wymagający; że asystentom na ćwiczeniach niezwykle zależy na tym, by studenci dobrze zrozumieli i opanowali materiał; że na wykładach i ćwiczeniach panuje klimat nie pojedynku, ale wspólnej pracy; że studenci starszych lat chętnie służą pomocą (przeczytaj: Mówią o nich "pykacze") oraz wciągają w rozmaite, nie znane niematematykom atrakcje - ale najlepiej chyba sprawdzić samemu.


Sprawy socjalne

Osoby spoza Krakowa, studiujące w Instytucie Matematyki UJ,  mieszkają w domach studenckich lub w kwaterach prywatnych.
dom studencki adres telefon
Nawojka ul. Reymonta 11 012 633.58.77
Żaczek al. 3.Maja 3 012 633.19.14
Piast ul. Piastowska 47 012 637.21.76
Bursa Jagiellońska ul. Śliska 14 012 656.40.62
Akropol (AGH) ul. Tokarskiego 1 012 637.23.33
Bydgoska ul. Bydgoska 19A
ul. Bydgoska 19B
ul. Bydgoska 19C
ul. Bydgoska 19D
012 637.44.33
012 636.80.00
012 637.45.02
012 637.44.34

Stołówki mieszczące się w DS Nawojka, DS Żaczek, DS Piast zapewniają codziennie obiady po umiarkowanej cenie. Ponadto w bezpośrednim sąsiedztwie Instytutu Matematyki UJ znajduje się kilka punktów gastronomicznych.

Studenci IM UJ korzystają ze stypendiów socjalnych (zależnych od dochodów w rodzinie), stypendiów naukowych (uzależnionych od średniej ocen na studiach) oraz stypendiów Ministra Edukacji i Nauki (dla najbardziej wyróżniających się w skali kraju).

W roku 2000 w budynku przy ulicy Reymonta 4, gdzie odbywa się większość zajęć dydaktycznych dla studentów matematyki UJ, zainstalowano drzwi automatyczne i obszerną nowoczesną windę (obok dwóch dotychczasowych). Pokonano w ten sposób bariery architektoniczne, dzięki temu również osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mogą dostać się do sal wykładowych Instytutu Matematyki UJ.


 Komentarze: studia@im.uj.edu.pl Powrót do strony głównej Powrót do strony głównej