Informacja o stacjonarnych jednolitych studiach magisterskich
na kierunku matematyka
na Uniwersytecie Jagiellońskim
(dawniej: dzienne studia magisterskie)
Informacje ogólne
Zgodnie z obowiązkowo odgórnie wprowadzonym na studiach matematycznych w
Polsce systemem "3+2", studia matematyczne na UJ kończące się uzyskaniem
tytułu magistra matematyki od roku 2007 są dwuczęściowe. Praktycznie jednak
niewiele się zmieniło i po 5 latach studiów student otrzymuje wykształcenie
takie same, jak w dotychczas prowadzonych jednolitych pięcioletnich
studiach magisterskich. Pierwsze trzy lata (studia I stopnia) to ogólne
przygotowanie matematyczne studenta na wysokim poziomie, tak, by pod koniec
tych studiów mógł on świadomie wybrać specjalizację, którą będzie
realizował na studiach II stopnia. Na studiach II stopnia studenci mogą
wybrać jedną z sześciu specjalności: teoretyczna, nauczycielska, stosowana,
finansowa, komputerowa, ogólna.
Studia
na specjalności teoretycznej przygotowują do przyszłej pracy naukowej;
absolwenci tej sekcji zazwyczaj kontynuują naukę na studiach doktoranckich
na UJ lub pracują
na krakowskich wyższych uczelniach.
Studenci sekcji nauczycielskiej
przygotowywani są do nauczania w szkole, przede wszystkim w liceach i gimnazjach. Studenci sekcji stosowanej
przygotowywani są do pracy, w której mogą praktycznie stosować wyższą matematykę.
Studia na sekcji
finansowej przygotowują do pracy w finansach, bankowości,
z odpowiednim wykorzystaniem zaawansowanej matematyki. Studia na sekcji
matematyki obliczeniowej przygotowują przede wszystkim do pracy
naukowej w dziedzinach matematyki, w których coraz aktywniej wykorzystywane
są komputery.
Specjalność ogólna na
studiach II stopnia przeznaczona jest dla tych absolwentów studiów I
stopnia w szkołach zawodowych, którzy za względu na konieczność nadrobienia
dużej ilości materiału mogą mieć kłopoty ze zrealizowaniem na studiach II
stopnia zarówno obowiązkowego ogólnego materiału matematycznego
(który na UJ realizowany jest podczas
pierwszych trzech lat studiów pięcioletnich czy też, po zmianie systemu, na
studiach I stopnia) jak i przedmiotów związanych z wybraną szczegółową
specjalnością.
Na studiach I stopnia prowadzone są tylko trzy specjalności: ogólna,
teoretyczna i komputerowa - dlatego że przed ostatecznym dokonaniem
wyboru specjalności należy uzyskać
w miarę wszechstronne i podstawowe wykształcenie matematyczne, nadto studenci powinni mieć
wystarczająco dużo czasu, by stwierdzić,
które działy matematyki najbardziej ich interesują i świadomie, w
przemyślany sposób wybrać ostateczną specjalizację. W wielu przypadkach
trudno wybrać specjalizację gdy się o niej niewiele wie poza znajomością
nazwy. Specjalność teoretyczna, w porównaniu z ogólną, różni się tym, że
zajęcia (wg tej samej siatki godzin) prowadzone są w sposób bardziej
zaawansowany. Na specjalności komputerowej zajęcia prowadzone są przy
większym zastosowaniu metod komputerowych, ponadto obowiązuje tam trochę inna siatka godzin
(ukierunkowana na pewne inne przedmioty).
Program studiów jest tak skonstruowany, by po ukończeniu studiów I
stopnia na UJ ich absolwent mógł na studiach II stopnia bezproblemowo
realizować przedmioty związane ze specjalizacją i bez konieczności
nadrabiania ogólnych przedmiotów matematycznych, realizowanych u nas na
studiach I stopnia.
Studia II stopnia są tak zorganizowane, że
pozwalają, w ramach wybranej specjalności, na dodatkowe rozszerzenia
programowe; z możliwości tej korzysta wielu studentów. Na przykład,
studenci specjalności nienauczycielskich często dodatkowo zaliczają
przedmioty, dzięki którym mogą uzyskać uprawnienia do nauczania matematyki
w szkole. Prowadzony jest specjalny blok przedmiotów związanych z
informatyką i komputerami. Można dodatkowo uczęszczać na specjalistyczne
wykłady monograficzne.
Na ogromnej większości kierunków studiów student zaliczyć musi liczne
przedmioty często dalekie od wybranego kierunku, a także jego
zainteresowań. Na studiach matematycznych na UJ jest inaczej. Przedmiotów
niematematycznych prawie nie ma, ograniczone one są do niezbędnego minimum.
Oczywiście, osoby chętne mogą na rozmaite niematematyczne zajęcia
uczęszczać nadprogramowo.
Bardzo ważnym jest, że materiał na studiach matematycznych na UJ zaczyna
się praktycznie od zera, bazując na naprawdę niewielkim przygotowa
niu ze szkoły średniej. Z drugiej strony jednak,
pierwsze miesiące studiów wymagają koncentracji i autentycznie solidnej
pracy, gdyż ewentualne zaległości z tego okresu mogą okazać się niezwykle
trudne do nadrobienia. Dla osób zainteresowanych matematyką studia te są w
pewnym sensie wymarzone, choć może się okazać, że matematyka na studiach
różni się nieco od wcześniejszych o niej wyobrażeń.
Tak na studia I stopnia, jak na studia II stopnia, rekrutacje jest
wspólna na wszystkie specjalności. Na
studiach I stopnia studenci specjalności komputerowej rozpoczynają od razu
studia wg trochę innego programu, ale do końca I semestru zmiana jest praktycznie
bezproblemowa. Wstępny wybór między specjalnością ogólną a teoretyczną następuje
po I semestrze, i tu jednak możliwe są późniejsze zmiany, do początku II
roku absolutnie bezproblemowe. Na
studiach II stopnia student studiuje od razu wg indywidualnego programu,
związanego ze specjalnością (w przypadku absolwentów studiów I
stopnia matematyki na UJ, program ten przeważnie przygotowany jest już pod
koniec studiów I stopnia) - i tu jednak możliwe są przeniesienia na inną
specjalność, zwłaszcza w pierwszym semestrze.
Instytut Matematyki UJ
może się poszczycić znakomitą kadrą
naukowo-dydaktyczną. Obecnie w Instytucie Matematyki pracuje aż 18 osób z
tytułem naukowym profesora nauk matematycznych. Wśród wykładających są
uczeni światowego formatu, młodzi matematycy o imponujących osiągnięciach,
autorzy prac publikowanych w międzynarodowej rangi znakomitych
czasopismach. Zajęcia ze studentami prowadzą autorzy znakomitych
monografii, podręczników i książek popularnonaukowych, laureaci
prestiżowych nagród za osiągnięcia naukowe, popularnonaukowe i dydaktyczne.
Studiując matematykę na UJ, można się spotykać regularnie na sali
wykładowej z osobami, pełniącymi ważne funkcje w matematycznych i
akademickich organizacjach i instytucjach. Nie można pominąć satysfakcji ze
studiów na najstarszej polskiej uczelni; dyplom Uniwersytetu Jagiellońskiego
jest uznawany na całym świecie.
Czy
wiesz, że ...
-
spośród dziewięciu Prezesów Polskiego Towarzystwa
Matematycznego (w latach 1980-2006) aż trzech to profesorzy z Instytutu Matematyki
UJ; od dawna w kilkuosobowym Zarządzie Głównym Towarzystwa zawsze jest co najmniej jeden matematyk z UJ, zazwyczaj jest ich paru.
-
studenci matematyki stanowią tylko 2% studentów
Uniwersytetu Jagiellońskiego, ale corocznie spośród stypendiów Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu, przyznawanych najlepszym studentom w Polsce, około
20% stypendiów na UJ przyznawanych jest studentom matematyki
-
pracownicy i doktoranci Instytutu Matematyki
UJ rocznie publikują około 100 prac naukowych, wydawanych w prestiżowych
międzynarodowych czasopismach
-
wielu studentów matematyki UJ wyjeżdża na
atrakcyjne kilkumiesięczne stypendia zagraniczne
-
studenci starszych lat i absolwenci matematyki
regularnie otrzymują prestiżowe wyróżnienia, takie jak nagrody w ogólnopolskim
konkursie na najlepsze matematyczne prace studenckie, stypendia Fundacji
Nauki Polskiej
-
w ostatnich latach studenci matematyki corocznie
osiagają liczne sukcesy w międzynarodowych zawodach
matematycznych oraz w międzynarodowych
zawodach w programowaniu zespołowym
-
w międzynarodowej drużynowej Studenckiej Olimpiadzie Matematycznej
w roku 2003 w Iranie polska ekipa zajeła drugie
miejsce - w
skład pięcioosobowej drużyny wchodziło trzech studentów UJ
-
w roku 2006 na międzynarodowych zawodach
matematycznych dla całego świata reprezentacja UJ zajęła pierwsze
miejsce
-
w roku 2004 na międzynarodowych zawodach matematycznych dla całego świata
reprezentacja UJ zajęła drugie miejsce; w konkurencji indywidualnej
jednym ze zdobywców dwóch równorzędnych pierwszych miejsc był student
matematyki UJ
-
istnieją cenne i ważne nagrody, przyznawane
wyłącznie studentom i doktorantom matematyki UJ
-
w roku akademickim 2005/2006 będą zorganizowane
specjalne atrakcje dla studentów I roku matematyki; w szczególności, zwiedzanie
muzeum uniwersyteckiego w Collegium Maius (królewskie insygnia; instrumenty
astronomiczne z czasów Kopernika; sala, w której odbywają się najważniejsze
uroczystości na UJ; wspaniałe pamiątki z okresu ponad 6 wieków; Oskar Andrzeja
Wajdy); specjalne wykłady dla studentów I roku, wygłaszane przez słynnych
w Polsce i na świecie profesorów Instytutu Matematyki UJ
-
w Instytucie Matematyki UJ prężnie działa
ponad stuletnie Koło Matematyków Studentów UJ,
prowadzące bogatą i niezwykle atrakcyjną działalność
naukową, towarzyską i turystyczną
-
absolwenci matematyki UJ pracują na różnych,
ważnych i prestiżowych stanowiskach, niekoniecznie
bezpośrednio związanych z matematyką. Nasi absolwenci zajmowali i zajmują
obecnie ważne, w tym kierownicze stanowiska w biurach maklerskich, bankach,
rozmaitych firmach, we władzach samorządowych. Wielu
naszych absolwentów jest, mimo młodego wieku, dyrektorami i wicedyrektorami szkół.
-
niedawno kierownictwo poważnej firmy z Warszawy poszukiwało do pracy absolwenta matematyki finansowej lub stosowanej
i zależało mu na absolwencie UJ; proponowano "na początek" pensję 8000
złotych miesięcznie
-
obecnie wiele osób i firm, chcąc zatrudnić
nowego pracownika znającego odpowiednio matematykę, interesuje się przede
wszystkim absolwentami kierunku
"matematyka" na uniwersytecie -
ze względu na to, że te właśnie studia, jak mało które, przygotowują do
samodzielnego, twórczego i logicznego myślenia.
Pytania
i odpowiedzi:
Czy studia matematyczne są trudne?
Na pewno nie są łatwe, ale nie ma chyba
studiów łatwych. Studia matematyczne wymagają od studenta zdolności matematycznych
i pracy. Zajęć na uczelni jest znacznie mniej niż na wielu innych kierunkach,
ale uczęszczaniu na zajęcia musi towarzyszyć samodzielna praca i staranne,
na bieżąco, analizowanie wykładanego materiału.
Czy to prawda, że wiele osób odpada
już na I roku?
W przypadku wielu roczników studenckich liczba osób kończących
pierwszy rok matematyki była znacznie mniejsza, niż liczba
przyjętych, ale nie zawsze - zdarzało się, że prawie wszyscy
przyjęci na studia zaliczali I rok. Należy przy tym jednak
podkreślić, że później powtarzanie roku zdarza się niezwykle
rzadko; zazwyczaj, gdy ktoś zaliczy I rok, kończy studia w
terminie. Warto też zaznaczyć, że często zdarzają się przypadki,
że osoby, którym nie powiodło się na I roku matematyki
rozpoczynają te studia ponownie rok później i są zazwyczaj
dobrymi albo bardzo dobrymi studentami, otrzymują nagrody za
wyniki w nauce. Jest nawet kilku doktorów nauk matematycznych,
którzy powtarzali I rok!
W roku 2001/2002 został zmodyfikowany nowy program studiów, a jednym z jego
podstawowych celów jest umożliwienie łatwiejszej adaptacji na I
roku tym absolwentom szkół średnich, którzy zostali w szkołach
słabiej przygotowani.
Czy słaby wynik na maturze lub egzaminie wstępnym
oznacza niewielkie szanse na ukończenie studiów?
Nic podobnego! Egzamin
wstępny jest pewnego rodzaju loterią, jego wynik zależy w dużej mierze
od dyspozycji zdającego w konkretnym dniu, wchodzą też w grę nerwy, mogą
zaskoczyć niestandardowe, nie spotykane w szkole pytania... Na maturze
też dużą rolę grają nerwy i komuś może zdarzyć się "słabszy dzień"...
Dopiero studia
matematyczne naprawdę weryfikują kandydatów. Jest wiele osób, które ukończyły
studia z bardzo dobrymi wynikami, mimo, że egzamin wstępny w ich przypadku
wypadł słabo.
Czy osoby, którym nie powiodło się
w Olimpiadzie Matematycznej, powinny zrezygnować z podejmowania studiów
matematycznych?
Absolutnie nie! Ci, którzy mają na koncie
sukcesy w Olimpiadzie Matematycznej, są zazwyczaj bardzo dobrymi studentami.
Ale ta implikacja jest prawdziwa "tylko w jedną stronę". Jest bardzo wielu
znakomitych studentów matematyki, którzy albo nie startowali w ogóle w
Olimpiadzie, albo startowali bez powodzenia. Studia matematyczne różnią
się od zawodów olimpijskich.
Jak to jest że studia są
trzyletnie a nie pięcioletnie?
Jest to związane z obowiązkowo, odgórnie
wprowadzonym systemem "3+2". Ale w przypadku UJ praktycznie prawie nic się
nie zmieniło. Realizowany jest taki sam program, tyle, że w dwóch
częściach.
Nie ma na studiach pierwszego
stopnia specjalności zastosowań, finansowej, nauczycielskiej... Czy będzie
można ją w tej sytuacji zrealizować na studiach II stopnia?
Oczywiście, jak najbardziej! Także w
programie pięcioletnim pierwsze trzy lata były poświęcone ogólnemu
przygotowaniu matematycznemu. Przeważająca większość studentów dopiero po
dokładniejszym zapoznaniu się z podstawowymi dziedzinami matematyki będzie
mogła wiedzieć, jaka specjalność naprawdę najbardziej im odpowiada.
Specjalizacja następowała na szóstym semestrze, i program tego semestru różnił się praktycznie nieznacznie.
Teraz też tak będzie - w ostatnim semestrze studiów trzyletnich pewne
przedmioty będą do wyboru, właśnie pod kątem specjalności na
studiach II stopnia.
Czy nie lepiej byłoby realizować
specjalność zastosowań od samego początku?
Nie; chcąc zrealizować program porządnie
i przygotować się do zaawansowanych działów związanych z zastosowaniami,
trzeba na początku poznać podstawy wyższej matematyki, wspólne dla
wszystkich. Oto przykład.
Podstawową rzeczą dla zastosowań i matematyki finansowej jest rachunek prawdopodobieństwa;
by go realizować na poziomie wyższym niż absolutnie elementarny, trzeba
znać odpowiednio teorię miary,
która z kolei jest częścią
zaawansowanej analizy matematycznej. By natomiast realizować analizę,
trzeba nauczyć się wcześniej dobrze analizy jednej zmiennej, tzw. "wstępu
do analizy"... Wstęp do analizy trwa przez cały pierwszy rok, na drugim
zaczyna się analiza, a na trzecim rachunek prawdopodobieństwa. Poważniej na
zastosowaniach można skupić się dopiero po odpowiednim przygotowaniu z
rachunku prawdopodobieństwa... Ponadto, co będzie, jeśli po dwóch latach
realizowania specjalności zastosowań okaże się, że to nie ta specjalność,
którą student sobie wymarzył?
A co z ewentualną realizacją
specjalności nauczycielskiej od początku?
To też nie jest optymalne rozwiązanie.
Chcąc uczyć w szkole, trzeba wcześniej poznać materiał z odpowiednio
wyższego punktu widzenia, nadto przygotować się do nauczania (chodzi o
przygotowanie metodyczne i praktyki; przed odbywaniem tych praktyk należy
się odpowiednio wyszkolić); tymczasem na to wszystko byłyby tylko 3 lata,
po których absolwent miałby już otrzymać uprawnienia do nauczania!
Ponadto, zgodnie z ustawą, absolwent
studiów nauczycielskich I stopnia ma mieć uprawnienia do nauczania dwóch
przedmiotów. Wtedy po prostu nie ma czasu na porządną realizację
przedmiotów matematycznych.
Czy muszę ukończyć studia I
stopnia by potem realizować studia II stopnia?
Tak. Jest to zdecydowanie sprecyzowane
prawnie, nie ma innego wyjścia. Jednak
program studiów matematycznych na UJ jest tak ułożony, by "przejście
między I i II stopniem" było jak najmniej kłopotliwe. Ponadto, jeśli komuś
na III roku się nie powiedzie i będzie musiał powtarzać przedmiot, to
Regulamin Studiów na UJ jest tak skonstruowany, że umożliwia studentom UJ
realizację pewnych przedmiotów awansem i potem nadrobienie roku oraz
uzyskanie tytułu magistra
sumarycznie w ciągu 5 lat.
Czy nie lepiej byłoby w tej
sytuacji organizować studia pięcioletnie?
Na pewno lepiej byłoby, by taka
możliwość pozostała. Tak uważali też nasi studenci. Rada Instytutu
Matematyki UJ jednomyślnie
wnioskowała, by na kierunku matematyka istniała możliwość (możliwość, a nie
obowiązek) prowadzenia studiów pięcioletnich. Niestety, odgórne zarządzenia
wykluczyły taką możliwość.
Czy mogę ukończyć studia I stopnia
gdzie indziej i potem przyjść na UJ na studia II stopnia?
Oczywiście, serdecznie zapraszamy!
Trzeba jednak koniecznie pamiętać, że na studiach dziennych I stopnia na UJ
na kierunku matematyka program jest daleko bardziej zaawansowany niż na
wielu spośród innych uczelni. Absolwenci szkół zawodowych na studiach II
stopnia realizują obecnie bardzo wiele przedmiotów wraz ze studentami lat
I-III, czyli (od roku 2007/08) studentami studiów I stopnia. Po prostu
muszą zapoznać się z materiałem, którego na swoich studiach I stopnia nie
mieli. Oczywiście, ile jest tego materiału, zależy w dużej mierze od tego,
co i jak zrealizowali na studiach I stopnia, ale niemal w każdym przypadku
studiów ukończonych poza UJ okaże się, że taki student będzie musiał
umieścić w programie indywidualnym jakieś przedmioty, które jego koleżanki
i koledzy po studiach na UJ już
mieli. Z drugiej strony, pewnie z czegoś innego zostanie zwolniony... Na
przykład, absolwent studiów I
stopnia Uniwersytetu Warszawskiego,
na pewno prawie wszystko, co trzeba,
będzie miał już zrealizowane,
z kolei absolwenci szkół zawodowych zazwyczaj realizują u nas
bardzo dużo materiału ze studentami lat I-III... Dlatego utworzona została
na studiach II stopnia specjalność ogólna. Gdy okaże się,
że materiału do zrealizowania jest
bardzo dużo, można zrezygnować z konkretnej specjalności, uzyskanej być
może na studiach I stopnia, i uzupełnić jedynie materiał z wyższej
matematyki konieczny do uzyskania tytułu magistra.
Oczywiście, można też realizować
konkretną specjalność, wiele osób tak robiło. Teraz są z tym większe
kłopoty, bo poprzednio studia II stopnia trwały 3 lata, teraz ustawowo nie
mogą trwać dłużej niż dwa.
To jak jest wobec tego z tymi
specjalnościami na studiach II stopnia? Czy można je wybrać dowolnie?
To będzie oceniane przy rekrutacji, w
zależności od zrealizowanego na studiach I stopnia materiału. Praktycznie
jednak dla absolwentów szkół zawodowych przeznaczone są specjalność
nauczycielska (dla osób które ukończyły specjalność nauczycielską na
studiach I stopnia) i ogólna.
A dla absolwentów studiów I
stopnia na matematyce na UJ?
Ci przygotowani są do kontynuowania
studiów na każdej specjalności. Istnieją jedynie pewne ograniczenia,
dotyczące studentów o słabych wynikach, przy specjalnościach teoretycznej,
finansowej i komputerowej.
W planach mam studia na UJ dopiero
od II stopnia, co do I stopnia, waham się...
Na pewno znacznie lepiej będzie zacząć
od razu od UJ. I ze względu na przygotowanie do finalnego etapu, i ze
względu na to, że dwa lata na UJ to za mało, by poznać w pełni smak tych
studiów i ich atmosferę...
Czym różnią się studia matematyczne
na UJ od innych studiów matematycznych?
Różnic jest wiele. Można wspomnieć na przykład o wszechstronności;
niejednokrotnie student po bliższym zapoznaniu się z matematyką
wyższą stwierdzi na przykład, że mimo początkowej chęci bycia
matematykiem stosowanym, woli jednak zostać teoretykiem. Studia na
UJ umożliwiają podjęcie takiej decyzji dopiero po zapoznaniu się z
podstawami matematyki wyższej; umożliwiają kształcenie w
praktycznie każdym nurcie matematyki. Ponadto program studiów
zawiera bogaty materiał matematyczny, znacznie bardziej obszerny,
niż na wielu innych uczelniach. Matematyczna
kadra naukowo-dydaktyczna na UJ nie ma nie tylko sobie równej, ale nawet
porównywalnej, nie tylko w Małopolsce, ale na znacznie większym obszarze.
Warto też wspomnieć o
perspektywach zatrudnienia - wielu pracodawców, chcąc zatrudnić matematyka,
na pierwszym miejscu stawia właśnie absolwentów uniwersytetów, a w przypadku
zatrudnienia w szkole - absolwentów uniwersytetów i uczelni pedagogicznych.
Nasi absolwenci w pracy znakomicie się sprawdzają.
Czy podczas
studiów trzeba wydawać dużo pieniędzy na podręczniki i skrypty?
Na studiach matematycznych w zasadzie wszystkiego,
co jest potrzebne do egzaminu, student dowiaduje się na wykładach. Do egzaminów
najlepiej przygotowywać się z własnych notatek. Podręczniki potrzebne są
do ewentualnego rozszerzenia czy weryfikowania wiadomości, bardzo przydatne
są też zbiory zadań, ale wszystkie je można wypożyczyć w bibliotece Instytutu
Matematyki. Dopiero pod koniec studiów, podczas indywidualnej pracy, konieczne
jest częstsze korzystanie z literatury, ale i tu z pomocą przychodzi biblioteka,
a także pracownicy instytutu.
Czy to prawda, że na studiach matematycznych
na UJ panuje wspaniała atmosfera?
Istotnie, wiele osób tak twierdzi. Mówi
się o tym, że egzaminatorzy są nad wyraz życzliwi, choć wymagający; że
asystentom na ćwiczeniach niezwykle zależy na tym, by studenci dobrze zrozumieli
i opanowali materiał; że na wykładach i ćwiczeniach panuje klimat nie pojedynku,
ale wspólnej pracy; że studenci starszych lat chętnie służą pomocą (przeczytaj:
Mówią o nich "pykacze")
oraz wciągają w rozmaite, nie znane niematematykom
atrakcje - ale najlepiej chyba sprawdzić samemu.
Sprawy socjalne
Osoby spoza Krakowa, studiujące w Instytucie Matematyki
UJ, mieszkają w
domach studenckich lub w kwaterach prywatnych.
dom studencki |
adres |
telefon |
Nawojka |
ul. Reymonta 11 |
012 633.58.77 |
Żaczek |
al. 3.Maja 3 |
012 633.19.14 |
Piast |
ul. Piastowska 47 |
012 637.21.76 |
Bursa Jagiellońska |
ul. Śliska 14 |
012 656.40.62 |
Akropol (AGH) |
ul. Tokarskiego 1 |
012 637.23.33 |
Bydgoska |
ul. Bydgoska 19A
ul. Bydgoska 19B
ul. Bydgoska 19C
ul. Bydgoska 19D |
012 637.44.33
012 636.80.00
012 637.45.02
012 637.44.34 |
Stołówki mieszczące się w DS Nawojka, DS Żaczek,
DS Piast zapewniają codziennie obiady po umiarkowanej cenie. Ponadto
w bezpośrednim sąsiedztwie Instytutu Matematyki UJ znajduje
się kilka punktów gastronomicznych.
Studenci IM UJ korzystają ze stypendiów socjalnych
(zależnych od dochodów w rodzinie), stypendiów naukowych (uzależnionych
od średniej ocen na studiach) oraz stypendiów
Ministra Edukacji i Nauki
(dla najbardziej wyróżniających się w skali kraju).
W roku 2000 w budynku przy ulicy Reymonta 4, gdzie
odbywa się większość zajęć dydaktycznych dla studentów matematyki UJ, zainstalowano
drzwi automatyczne i obszerną nowoczesną windę (obok dwóch dotychczasowych).
Pokonano w ten sposób bariery architektoniczne, dzięki temu również osoby
o ograniczonej sprawności ruchowej mogą dostać się do sal wykładowych Instytutu Matematyki
UJ.